Friday, August 22, 2014

HADATH KECIL DAN HADATH BESAR


 Sebab Hadath kecil ( yang membatalkan air sembahyang)
1              keluar sesuatu daripada dua jalan qubul atau dubur yang lain daripada mani
2              bersentuh  2 kulit lelaki dan perempuan yang harus berkahwin yang sampai umur
3              Menyentuh  zakar atau faraj atau halaqah dubur anak adam dengann tapak tangan dengan tidak berlapik.
4              Hilang akal dengan sebab gila atau mabuk atau pitam atau tidur yang tidak tetap pada tempat kedudukannya.

Untuk menyucikan hadath kecil ialah dengan mengambil wudhu’


Sebab-sebab yang mewajibkan mandi

1              mati
2              keluar mani
3              jima’ walaupun tak keluar mani
4              suci daripada haid
5              suci daripada nifas
6              wiladah iaitu beranak

Haid
            Darah yang beradat oleh perempuan yang sampai umur Sembilan tahun, sekurang-kurang masanya sehari semalam ( 24 jam) dan sebanyak-banyaknya 15 hari dengan malamnya. Biasanya ialah 15 hari 5 atau 6 atau 7 hari dengan malamnya. Masa suci antara dua haid.
Nifas
            Darah yang keluar selepas beranak, sekurang-kurang satu lahzah iaitu masa yang amat sedikit. Sebanyak-banyaknya enam pulu hari termasuk malam. Biasanya 30 hari atau 40 hari

            Darah yang keluar kurang dari masa darah haid ( 1 hari  1 malam) atau lebih ( lebih dari 15 hari) atau lebih dari 60 hari bagi nifas dipanggil darah istihadhah

            Darah yang putus-putus keluar dalam masa had masa nifas (60 hari selepas bersalin), jika tidak sampai had masa putus antara dua haid ( 15 hari), maka darah itu adalah darah nifas. Jika  masa terputus itu 15 hari atau lebih, maka darah yang keluar itu darah haid bukan nifas lagi.
            Jika selepas 60 hari,  darah keluar  semula selepas terputus walaupun kurang 15 hari, darah itu adalah darah haid.

Fardhu mandi wajib 2 perkara
1              Niat mengangkat hadath disertakan dengan membasuh satu suku daripada badan. Niatnya   seperti
 sahaja aku mengangkat hadath janabah atau haid atau nifas atau 
sahaja aku mandi daripada janabah atau daripada haid atau nifas atau
sahaja aku  mengangkat hadath yang besar atau
sahaja aku mandi wajib

2              Meratakan air pada sekalian zahir badannya. Yang zahir bagi perempuan bagi dubur dan farajnya ialah pada ketika duduk
Bab rukun-rukun sembahyang

Syarat  wudhu’ dan mandi wajib ada 12 perkara
1              Islam
2              Mumayyiz
3              Mengetahui kaifiat keduanya
4              Dengan air yang mutlak
5              Mengetahui keadaan air itu mutlak
6              Ketiadaan sesuatu yang menegah air dari sampai ke anggota
7              Hendaklah mengalir air atas anggota yang dibasuh
8              Ketiadaan sesuatu yang menepi  akan wudhu’ atau mandi seperti haid dan nifas
9              Tidak memalingkan niat yang lain dari keduanya (wudhu’ / mandi wajib)
10           melebih basuh daripada qadar yang wajib kerana hendak meratakan basuhannya
11           Tahqiq ia akan sesuatu yang menghendaki ia bagi wudhu’ atau mandi
12           membasuh anggota yang bertambah yang menyerupai yang asal

Syarat bagi wudhu’ orang yang mempunyai dharurah
1              memdahulu akan istinja’ dan tahfidz atas wudhu’
2              wajib mewalat antara istinja’ dan tahfidz dan antara tahfidz   dan wudhu’ dan antara wudhu’ dan sembahyang
3              dilakukan semuanya selepas masuk waktu sembahyang.

Air mutlak : contoh air mutlak    airyang turun dari langit serti air hujan, air embun atau air yang keluar dari bumi seperti air laut, air sungai atau air telaga. Air tebu, air gula dan air sabun tidak air mtlak.
Air mutlak akan menjadi bukan air mutlak bila:
1              mencampuri dengan benda lain, walaupun suci seperti sabun, air mawar, garam bukit, ubat yang banyak sehingga hilang nama asal menjadi air sabu, air mawar,  atau air garam
2              digunakan untuk basuh fardhu bagi wudhu’ atau mandi wajib yang tidak sampai 2 kolah ( kedua-dua air ini suci dirinya tapi tidak menyucikan yang lain)
3              jatuh di dalamnya najis, sekurang-kurang ada kelihatan pada mata, bagi air yang kurang 2 kolah.  Bagi air yang lebih 2 kolah, sehingga najis itu mengubah sifat air itu.

Jika tiada air atau berpenyakit yang tidak boleh kena air pada satu anggota wudhu’ atau mandi wajib hendaklah bertayamun dengan debu tanah yang suci lagi menyucikan. Sapu pada  muka dan dua tangan


Haram bagi orang berhadath kecil 4 perkara:

1              sembahyang fardhu atau sunat dan perbuatan yang pada makna sembahyang seperti sujud tilawah, sujud syukur  dan membaca khutbah jumaat
2              Tawaf fardhu atau sunat
3              Menyentuh Quran
4              Menanggung Quran

Haram bagi orang berjunub 6 perkara:

1                Tawaf
2                Menyentuh Quran
3                Menanggung Quran
4                Membaca Quran walaupun sehuruf jika dikasad pada Quran
5                Sembahyang
6                Berhenti dalam masjid

Haram bagi orang yang dalam haid atau nifas

1.    Sembahyang
2.    Tawaf
3.    Menyentuh Quran
4.    Menanggung Quran
5.    Membaca Quran walaupun sehuruf jika dikasad pada Quran
6.    Masuki  ke dalam masjid jika takut menitik darah
7.    Berhenti dalam masjid
8.    Puasa
9.    Bersetubuh
10.  Bergurau dengan suami bagi anggota antara pusat dan lutut
11.  Niat mengangkat hadath besar

Istinja’

Istinja’ertinya menghilangkan ain najis kencing dan tahi daripada tempat keluarnya dengan air atau  dengan tiga batu atau seumpamanya. Bahan-bahan itu hendaklah suci, keras, kesat dan bukan daripada makanan termasuk makanan jin seperti tulang. Dan bukan yang dihormati oleh syara’ seperti seperti kayu dan rumput.

Di antara air dan batu atau seumpamanya, air lebih afdal kerana air dapat  menghilangkan ain najis dan bekasnya, tetapi batu dapat menghilangkan  ain najis.

Yang terleih afdal, beristinja’ dengan batu atau seumpamanya terlebih dahulu, kemudian diikuti oleh air.

Syarat sah beristinja’ dengan batu

1.    dengan 3 batu
2.    batu itu suci
3.    tiada kering najis yang keluar itu
4.    tidak berpindah najis itu daripada tempatnya
5.    tiada mendatangi atasnya oleh najis yang lain
6.    tidak melampaui najis itu akan safhah dubur hasyfah zakar
7.    tidak terkena air
8.    dapat disuci dengan batu

 Semua  binatang yang  hidup, suci kecuali anjing dan babi

Perkara yang najis

1.    Bangkai kecuali  bangkai manusia, ikan dan belalang.
2.    Juzu’ yang bercerai daripada binatang yang hidup  kecualibulu  binatang  halal dimakan
3.    Cecair yang yang memabukkan seperti arak
4.    Darah kecuali hati dan jantung
5.    Nanah
6.    Tahi
7.    Mazi
8.    Air luka yang berubah baunya
9.    Danur
10.  Air melimpah yang busuk,
11.  air liur basi
12.  susu binatang yang  haram dimakan dagingnya
13.  asap yang terjadi dari najis yang tgerbakar

Najis terbahagi kepada tiga

1.    Najis mughalazah iaitu anjing dan babi
2.    Najis mekhafafah iaitu air kencing  kanak-kanak laki-laki yang belum saampai umur 2 tahun yang  tridak makan selain dari susu  atas jalan mengenyangkan.
3.    Najis metawasitah itu yang lain dari dua jenis di atas.

Najis-najis ini terbahagi pula kepada 2

1.    Najis aini itu najis yang nampat dilihat zatnya atau sifatnya seprti bau atau warna
2.    Najis hukmi itu najis tak nampat perkara-perkara di atas.

Cara membersih

Najis aini, bersih dahulu ainnya kemudian baru basuh. Jika najis mukhafafah, renjis sahaja air sehingga rata, jika najis mutawasitah, cucur air dengan sekali cucur pun memadai dan jika menghalazah, di basur dengan 7 kali dan salah satu daripadanya daripada air tanah

Bagi najis hukmi, jika najis mukhfafah dipercik air di atasnya sehingga rata, jika najis mutawasitah suci dengan sekali lalu air dan jika mughalazah dengan 7 kali dan satu daripadanya air tanah


No comments:

Post a Comment