Thursday, August 21, 2014

NIFAS


Nifas

Darah yang keluar semasa melahirkan anak, sekurang-kurangnnya satu lahzah iaitu masa yang amat sedikit   ( sejejap). Jika tidak ada darah yang keluar semasa melahirkan anak , maka tidak ada nifas, tidak wajib mandi dan tidak membatalkan puasa.

Darah dan cecair yang keluar semasa sakit, sebelum melahirkan anak, bukan nifas. Ini adalah istihadhah. Misalnya darah atau cecair keluar waktu pagi, tetapi  tidak bersalin sehingga zohor, bukan nifas dan wajib sembahyang zohor.

Nifas dikira setelah anak keluar dari perut ibunya secara sempurna. Tidak ada had minima nifas . Had maksima 60 hari, bila keluar lebih dari 60 hari, bukan lagi nifas tapi darah istihadhah.

Wanita yang melahirkan anak kembar, nifas dikira setelah melahirkan anak pertama.

Darah yang keluar putus-putus dalam had  masa nifas ( 60 hari selepas bersalin)Jika tidak sampai had masa putus antara dua haid (15 hari) maka darah itu adalah darah nifas. Jika masa terputus itu 15 hari atau lebih, maka darah yang keluar itu bukan darah nifas lagi.
Jika selepas 60 hari, darah keluar semula selepas terputus, walaupun kurang 15 hari , darah itu adalah darah haid.

Perbedaan sifat darah haid dan istihadhah :
Dari sisi warna : Darah haidh berwarna hitam sedang darah istihadah berwarna merah
Dari sisi tebal dan tipisnya : Darah haidh tebal adapun darah istihadah tipis
Dari sisi bau dan tidaknya : Darah haidh baunya busuk sedangkan darah isthihadah tidak, karena darah biasa.
Dari sisi menjadi kental/beku dan tidaknya: Darah haidh tidak membeku apabila keluar ,kerana  darah haid membeku di dalam rahim, kemudian keluar dan mengalir tidak kembali untuk kedua kalinya menjadi beku. Adapun darah istihadah membeku.

Catatan :

Wanita yang istihadhah wajib mengerjakan sembahayang, tetapi hendaklah berwudhu’ setiap kali hendak sembahyang waktu.

Apabila suci dari haid atau nifas. Sebelum maghrib, maka diharuskan mengerjakan solat zohor dan asar.
Apabila suci sebelum terbit fajar, dia mesti solat isya’ dan maghrib.

Apabila waktu solat sudah masuk, kemudia dia datang haid atau nifas sebelum sempat solat, maka tidak wajib kadha’ solat itu setelah suci.

Disunatkan wanita yang istihadhah mandi setiap kali untuk mengerjakan solat. Jika tidak mampu boleh mandi satu kali untuk zohor dan asar, satu kali maghrib dan isya’ dan satu kali untuk subuh.


No comments:

Post a Comment