A Bahagian Keimanan yang terdapat di dalan al quran
1 Setiap manusia bertanggungjawab samaada hendak memilih iman atau kesesatan . Al
An’am 104:
¾//;· //G• (`Katakanlah
wahai Muhamad) ’Sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan-keterangan (
dalil-dalil dan bukti) dari tuhan kamu, oleh itu, sesiapa melihat ( kebenaran
itu serta menerimanya ) maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri, dan
sesiapa buta (dan enggan menerimanya) maka ( bahayanya) tertimpalah ke atas
dirinya sendiri.Dan tidaklah Aku berkewajipan menjaga dan mengawasi kamu”
2 Tiada titik persamaan di antara orang yang
memiliki iman dengan orang yang memilih kesesatan al An’am 122
Dan adakan orang yang
mati ( hati dengan kufur) kemudian kami hidupkan dia semula ( dengan hiadayat petunjuk) , dan kami
jadikan baginya cahaya ( iman) yang menerangi
( sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah,
dan dapatlah ) ia berjalan dengan (suluhan ) cahaya itu dalam masyarakat,
(adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti orang yang ( tinggal tetap
) dalam gelap gelita ( kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya
? Demikianlah (sebagaimana iman itu diperlihatkan keelokannya kepada
orang-orang yang beriman diperlihatkan pula pada pandangan orang-orang
kafir itu keelokan apa yang mereka telah lakukan ( dari perbuatan kufur dan
segala jenis maksiat)
3
Sebab utama manusia menyeleweng dari jalan
Iman ialah kerana mereka terpengaruh kepada kebendaan. Al An’am 130
S³//////Hº///////;
?â////H
Wahai sekalian jin dan manusia !
bukahkah telah datang kepada kamu rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang
menyampaikan kepada kamu ayat-ayat Ku , dan yang memberi amaran kepada kamu
tentang pertemuan kamu dengan hari ( qiamat) ini? Mereka menjawab ‘ kami
menjadi saksi ( mengakui) akan ( kesalahan) diri kami sendir ( mendustakan
rasul-rasul itu) dan (sebab nya ialah )
mereka telah diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia, dan kerana
itulah mereka menjadi saksi ( pada hari akhirat) terhadap diri mereka
sendiri ( bahawa ) sesungguhnya mereka
adalah orang-orang yang mengingkari ( apa yang telah disampaikan oleh
rasul-rasul itu)
4
Perbandingan
indah mengenai iman dan kufur al Fatir 19-22
/G©////O
19
Dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang celek.
(20)Dan tidaklah sama gelap gelita dengan cerah yang terang benderang.(21)Dan
tidaklah sama suasana yang teduh dengan yang kencang panasnya(22) Dan (
demikianlah pula) tidaklah sama
orang-orang yang hidup dengan orang yang mati ( mati hatinya). Sesungguhnya
Allah menurut peraturan kejadiannya
dapat menjadikan sesiapa yang dikehendakinya mendengar ( ajaran-ajaran kitab
Allah serta menerimanya), dan ( engkau wahai Mohamad ) tidak dapat menjadikan
orang yang di dalam kubur mendengar ( dan menerimanya).
5
Orang yang beriman sahaja yang sentiasa
menjunjung wahyu dari Allah Al Isra’ 107-109
£//
(107) Katakanlah ( Wahai Muhamad kepada
orang-orang yang engkar itu ) `samada kamu beriman kepada al Quran atau kamu
tidak beriman, ( tidak menjadi hal) kerana sesungguhnya orang-orang yang diberi
ilmu sebelum itu apabila dibacakan Quran kepada mereka,mereka segera menumuskan
muka dengan sujud ( dalam keadaan yang hina dan khusyu’) (108)Serta mereka
menegaskan ( dalam sujudnya) Maha Suci Tuhan kami! Sesungguhnya janji tuhan
kami tetap terlaksana.(109) dan mereka bersegera menumuskan muka dengan sujud
itu sambil menangis, sedang al Quran menambahkan mereka kyusyu’
6
Satu-satunya golongan yang beruntung ialah
manusia yang beriman Al Asr 2-3
Í/ \
(2) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian (3) kecuali orang-orang
yang beriman dan beramal soleh , dan mereka pula berpesan-pesan dengan
kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.
7
Keimanan yang sebenar ialah berhakimkan Rasul
SAW annisa’ 65
Maka demi tuhanmu ( Wahai Muhamad), mereka tidak disifatkan beriman
sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang
timbul antara mereka....
8
Keimanan kepada Allah dan jihad lebih tinggi
dari kerja-kerja kebajikan untuk masjid dan jemaah haji yang dilakukan oleh
orang Musyrik al Taubah 19
Adakah kamu sifatkan hanya perbuatan memberi minum kepada orang-orang
yang mengerjakan haji ( menghidupkan ) masjid al Haram itu sama seperti
orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat serta berjihad kepada
jalan Allah ? mereka ( yang bersifat demikian) tidak sama di sisi Allah , dan
Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang dzalim.
9
Nilai keimanan terletak pada kejujuran dalam
melaksanakan perintah Allah al Ahqap 13-14
(13)
Sesungguhnya orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata`Tuhan kami
ialah Allah’ kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul( dengan
pengakuan iman dan tauhid itu) maka tidak ada kebimbangan ( dari sesuatu yang tidak baik) terhadap
mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.(14) Merekalah ahli syurga, tetap
kekal mereka di dalamnya , sebagai
balasan bagi amal-amal soleh yang telah mereka kerjakan.
10 Segala mala
petaka yang menimpa manusia adalah tercatat dalam suratan takdir dan
mereka dilarang berputus asa dan lupa
daratan al Hadid 22-23
(22)Tidak ada sesuatu kesusahan ( atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak
juga( yang menimpa) diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam kitab (
pengetahuan kami) sebelum kami menjadikannya, sesungguhnya mengadakan yang
demikian itu adalah mudah bagi Allah.(23)( Kamu diberitahu tentang itu ) supaya
kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak
pula bergembira ( secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan
kepada kamu.Dan (ingatlah) Allah tidak
suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takabur, lagi membangga diri.
2
Sifat-sifat mukmin yang tulin al Hujrat 11-15
(11) Wahai orang-orang yang beriman !
janganlah sesuatu puak ( dari kaum lelaki) mencemuh dan merendahkan puak lelaki
yang lain, ( kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka,
dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan
merendah—rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuh
itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengan kamu menyatakan keaifan
setengan yang lain; dan jangan pula kamu panggil antara satu dengan yang lain
dengan gelaran yag buruk ( larangan –larangan yang tersebut menyebabkan orang
yang melakukan Nya menjadi fasik dan ) amatlah buruknya sebutan nama fasik (
kepada seseorang) sesudah ia beriman .Dan
( ingatlah) sesiapa yang tidak bertaubat ( daripada perbuatan fasiknya) maka
mereka lah orang yang dhalim
(12) Wahai
orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan ( supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang ) kerana sesungguhnya
sebahagaian dari sangkaan itu adalah dosa.Dam janganlah kamu mencari kesalahan
dan keaifan orang; dan janganlah setengah kamu mengupat akan setengah yang
lain.Sukakah seorang dari kamu memakan daging saudaranya yang telah mati?,maka
sudah tentu kamu jijik kepadanya.Dan bertaqwalah kamu kepada Allah;
sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi amat mengasihani.Q(13) Wahai
umat
manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan ,
dan kami telah menjadikan kamu berniaga bangsa dan bersuku puak,supaya kamu
berkenalan.Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih
taqwa di antara kamu.Sesungguhnya Allah amat mengetahui lagi amat mendalam
pengetahuaNya.
(14) Orang
I’rab ( orang Arab Badwi penduduk desa) berkata` kami telah beriman’ katakanlah
( wahai Muhamad) kamu belum beriman ( jangan berkata demikian ) tetapi
sementara iman belum lagi meresap masuk
dalam hati kamu berkatalah sahaja ` kami telah beriman’ dan( ingatlah ) jika
kamu taat kepada Allah dan rasulnya ( zahir dan batin) Allah tidak akan
mengurangkan sedikit pun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah
amat pengampun, lagi amat mengasihani.(15) Sesungguhnya orang yang
sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan
rasulnya, kemudian mereka ( terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta
mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka
itulah orang-orang yang benar (
pengakuan imannya)
3
Setiap mukmin wajib berpegang teguh kepada
ajaran yang diturunkan oleh Allah al
Syura 13,15,16
(13) Tuhan telah menerangkan kepada kamu- di antara perkara-perkara
agama yang tetap hukumnya – perkara yang Ia telah perintahkan kepada Nabi Nuh,
dan yang telah Kami wahyukan kepada mu ( Wahai Muhamad), dan juga yang telah kami perintahkan dari Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi
Isa iaitu tegakkanlah pendirian agama dan jangan kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnay.Berat bagi
orang musyrik ( untuk menerima tauhid ) yang engkau seru kepadanya, Allah
memilih serta melorongkan sesiapa yang
dikehendaki untuk menerima agama tauhid itu, dan memberi hidayah petunjuk
kepada agamaNya itu sesipa yang rujuk kembali kepadaNya( taat/ patuh)
15 Oleh kerana yang demikian
itu, maka serulah ( mereka )- Wahai
Muahamad- kepada beragama dengan betul), serta tetap teguhlah engkau
menjalankannya sebagaiman yang diperintahkan kepada kamu, dan janganlah kamu
menurut kehendak hawa nafsu mereka , sebaliknya katakanlah`aku beriman kepada
segala kitab yang diturunkan oleh Allah
, dan aku diperintahkan supaya berlaku adil di antara kamu,.Allah jualah tuhan
kami dan tuhan kamu. Bagi kami amal kami dan bagi kamu pula amal kamu.Tidaklah
patut ada sebarang pertengkaran antara kami dengan kamu( kerana kebenaran telah
jelas nyata) . Allah akan menghimpunkan
kita bersama ( pada hari qiamat), dan kepadaNya lah jua tempat kembali semuanya
( untuk dihakimi dan diberi balasan).
(16) Dan
orang-orang yang berhujjah menyangkal dan membantah tentang kebenaran Allah
sesudah disebut dan diterima agamanya itu- bantahan ( dan tuduhan palsu) mereka
itu sia-sia belaka di sisi Tuhan mereka.(Di sebaliknya) mereka ditimpa
kemurkaan ( dari Allah) serta mereka beroleh azab siksa yang seberatnya.
4
Akibat yang akan diterima oleh orang yang
tidak percaya kepada kitab suci. Saba’ 31-33
(31) Dan orang-orang kafir berkata : kami tidak akan beriman sama
sekali kepada al Quran ini dan tidak juga kepada kitab-kitab agama yang
terdahulu daripadanya’. Dan ( sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika
orang-orang yang dhalim itu dibawa berdiri dihadapan tuhan mereka ( untuk
dihisab) masing-masing tuduh menuduh antara satu sama lain. Orang yang
tertindas berkata kepada orang yang sombong takabur ( yang menjadi ketuanya)`
kalaulah tidak kerana kamu ( menindas dan memperdayakan kami), tentulah kami
sudah menjadi orang yang beriman’.
(32) Orang-orang yang sombong
takabur itu menjawab kepada orang yang tertindas` kamikah yang telah menghalang
kamu daripada menerima hidayah petunjuk sesudah ia datang kepada kamu ( bukan
kami yang menghalang) bahkan kamu sendiri telah menyebabkan diri menjadi
orang-orang yang berdosa.(33) Dan berkata pula orang yang tertindas kepada
orang yang sombong takabur itu`tidak! Bahkan ( yang menghalang kami daripada
beriman ialah) perbuatan kamu memperdayakan kami malam dan siang, ketika kamu
menyuruh kami berlaku kufur kepada Allah dan mengadakan sekutu-sekutu bagiNya’
Akhirnya masing-masing diam sambil memendamkanperasaan sesal dan kecewa
manakala mereka melihat azab siksa; dan kami pasangkan belenggu-belenggu pada
leher orang-orang yang kafir itu.Mereka tidak dibalas melainkan dengan apa yang
mereka telah kerjakan.
5
Kisah perbandingan antara manusia kafir dan
mukmin al kahfi 32-43
(32) Dan berikalah kepada mereka satu mithalan : dua orang lelaki, kami
adakan bagi salah seorang di antarnya , dua buah kebun anggur , dan kami
kelilingi kebun-kebun itu dengan pohon tamar serta kami jadikan antara keduanya
jenis-jenis tanaman yang lain. (33)
Kedua kebun itu mengeluarkan hasilnya, dan tidak mengurangi sedikit pun dari
hasil itu, dan kami juga mengalirkan antara keduanya sebatang sungai.(34)
Tuan kebun itu pula ada mempunyai harta ( yang lain) lalu berkatalah ia kepada
rakanya, semasa ia berbincang denganya` aku lebih banyak harta daripada mu dan
lebih berpengaruh dengan pengikut-pengikutku yang ramai.
6
Sikap tegas orang mukmin tidak akan menyembah
sembahan kaum musyrikin dan tidak akan tunduk kepada kemahuan mereka al An’am
56
Katakanlah
(Wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku dilarang menyembah mereka yang kamu
sembah yang lain dari Allah". Katakanlah lagi: "Aku tidak akan menurut hawa nafsu kamu,
kerana kalau aku turut, sesungguhnya sesatlah aku, dan tiadalah aku dari orang
yang mendapat hidayah petunjuk".
7
Setiap mukmin diuji dengan berbagai ujian al
Ankabut 2-3
(2)
Patutkan manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata`
kami beriman’ sedang mereka tidak diuji. (3) Dan demi sesunguhnya ! kami telah
menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka, ( dengan ujian yang
demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenarnya
beriman, dan nyata pula apa yang diketahui tentang orang-orang yang berdusta.
Muhamad 31
Dan demi sesungguhnya ! kami
tetap menguji kamu ( wahai orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata
pengetahuan kamu tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu
dan orang-orang yang sabar ( dalam menjalankan
perintah Kami), dan sehinggan kami dapat mengsahkan ( benar atau tidak)
berita-berita tentang keadaan kamu,.
8
Orang mukmin dijanji dengan keampunan dan
keselamatan
al
Zumar 53-54, 61
(53) Katakanlah ( wahai Muhamad) `Wahai hambaku yang telah melampaui batas
terhadap diri mereka sendiri ( dengan perbuatan maksiat), janganlah kamu
berputus asa daripada rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan
segala dosa. Sesungguhnya Dialah jua yang amat pengampun, lagi amat
mengasihani.(54)Dan balik kembalilah kepada tuhan kamu dengan bertaubat, serta
berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu
kamu tidak akan diberikan pertolongan
(54)
(61) Dan sebaliknya Allah akan menyelamatkan
orang-orang yang bertqwa ( yang
menjauhkan diri dari perbuatan syirik dan maksiat) ,dengan mereka memperolehi kemenangan besar
(keredhaan Allah); mereka tidak akan disentuh sesuatu yang buruk, dan tidak
akan berdukacita.
9
Perbandingan orang yang mendapat hidayat dari
orang yang sesat al Mulk 22,30
Maka adakah orang yang berjalan ( melalui jalan yang menyebabkan dia
selalu jatuh) tertumus di atas mukanya boleh mendapat hidayah-atau orang yang
berjalan tegak betul melalui jalan yang rata lurus ?
(30) Katakanlah lagi` Bagaimana fikiran kamu,
jika sekiranya kamu hilang lenyap (
ditelan bumi), maka siapakan ( selain Allah) yang dapat mendatangkan kepada
kamu air yang sentiasa terpancar mengalir ?
10
Hidayat itu suatu kurnian Allah kepada
sesiapa yang dikehendaki al an’am 88-90,
(88) Yang demikian itu ialah
petunjuk Allah , yang dengannya ia memimpi ( Allah dengan sesuatu yang lain)
nescaya gugurlah dari mereka, apa yang mereka telah lakukan ( dari amal baik)
(89) Mereka itulah orang-orang yang
telah kami berikan kepadanya kitab suci , dan hikmah ( ilmu pengetahuan), serta
pangkat kenabian.Oleh itu jika orang (kafir) itu mengingkarinya, maka
sesungguhnya kami akan menyerahkannya kepada kaum lain yang tidak akan kufur
kepadaNya.(90) Mereka ( nabi-nabi) itulah , orang-orang yang telah diberi
petunjuk oleh Allah, maka turut olehmu ( wahai Muhamad) akan petunjuk mereka,
katakanlah`Aku tidak meminta upah kepada kamu mengenai petunjuk Al Quran yang Aku sampaikan) itu. Al Quran
itu tidak lain hanyalah peringatan bagi penduduk alam seluruhnya’
al Ra’d 27,31,33
(27) Dan orang –orang kafir berkata`Mengapa
tidak diturunkan kepada Muhamad satu mukjizat dari tuhannya ? Katakanlah (
wahai Muhamad)` Sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (
menurut undang-undang dan peraturannya), dan memberi petunjuk ke jalan
agamaNya, sesiapa yang rujuk kepadaNya.
Al Ra’d 31
Dan kalaulah ada mana-mana Kitab Suci yang dengan
sebabnya gunung-ganang terbongkar bergerak dari tempatnya, atau dengan sebabnya
bumi dipecah-belah mengeluarkan isi kandungannya, atau dengan sebabnya orang
yang telah mati dapat menjawab kata-kata yang dihadapkan kepadanya, maka
Al-Qur'an ialah Kitab Suci yang mengandungi mukjizat*. (Tetapi lahirnya sesuatu mukjizat itu
adalah menurut kehendak Allah), bahkan segala urusan tertentu bagi Allah. Maka
tidakkah orang yang beriman mengetahui bahawa kalaulah Allah menghendaki
tentulah Ia memberi petunjuk kepada umat manusia seluruhnya, (lalu menjadikan
mereka semuanya beriman). Dan orang yang kafir itu (dengan sebab kekufuran
mereka) sentiasa ditimpa bala' bencana (ke atas diri atau harta benda mereka); berhampiran dengan tempat tinggal mereka
(lalu menjadikan mereka gempar kecemasan), sehinggalah datang janji Allah (hari
kiamat dan azabnya); Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji-Nya.
Al Ra’d 33
Setelah
diketahui demikian maka tidaklah patut disamakan Allah Tuhan yang berkuasa
mengawas tiap-tiap diri dan mengetahui akan apa yang telah diusahakan oleh
diri-diri itu, (dengan makhluk yang tidak bersifat demikian). Dalam pada itu, mereka yang kafir
telah menjadikan beberapa makhluk sebagai sekutu bagi Allah. Katakanlah (wahai
Muhammad): "Namakanlah kamu akan mereka (yang kamu sembah itu). Atau
adakah kamu hendak memberitahu kepada Allah akan apa yang tidak diketahui-Nya
di bumi*? Atau adakah kamu menamakan hanya dengan kata-kata yang lahir (sedang
pada hakikatnya tidak demikian)?" Bahkan sebenarnya telah diperhiaskan
oleh Iblis bagi orang yang kafir itu akan kekufuran dan tipu daya mereka
(terhadap Islam), dan mereka pula disekat oleh hawa nafsu mereka daripada
menurut jalan yang benar. Dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah
(dengan pilihannya yang salah) maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi
hidayah petunjuk kepadanya.
11
Janji-janji Allah mengurniakan
nikmat-nikamat yang besar kepada kaum mukmin di samping janji siksa kepada kaum
munafikin dan musyrik al Fath 1-6,10
( 1)
Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu ( wahai Muhamad) satu jalan
kemenangan yang jelas. (2) Kemenangan
yang dengan sebabnya Allah mengampunkan salah silapmu yang telah lalu dan yang
terkemudian, dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu, serta menambahkan mu
hidayah ke jalan yang lurus ( dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan
hukumnya)(3) Dan dengan sebabnya Allah memberimu pertolongan ( untuk mencapai
kejayaan) dengan sepenuh-penuh dan sehandal-handal pertolongan( yang tidak ada
tolak banding)
(4) (Tuhan
yang membuka jalan kemenangan itu ) Dialah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati
orang-orangyang beriman, supaya mereka bertambah iman dan yakin di samping iman
dan keyakinan mereka yang sedia ada, pada hal Allah menguasai tentera langit
dan bumi.Dan Allah adalah amat mengetahui , lagi amat bijak sana; ( 5)Supaya Ia memesukkan orang-orang yang
beriman lelaki dan perempuan ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa
sungai;dengan keadaan kekal mereka di dalamnya,serta menghapuskan dosa-dosa
mereka; dan adalah yang demikian itu pada sisi Allah merupakan kejayaan yang
besar.(6) Dan supaya Ia menyeksa orang-orang munafik; lelaki dan perempuan ,
dan orang-orang musyrik lelaki dan perempuanyang menyangka terhadap Allah
dengan sangkaan yang buruk.Atas merekalah tertimpa bala bencana yang dibawah
peredaran zaman dan (selain itu ) Allah murkai mereka dan melaknatkan mereka
serta menyediakan untuk mereka neraka jahanam;sedang neraka jahanam itu adalah
seburuk-buruk tempat kembali.
Fath 10;
Sesungguhnya
orang yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhamad untuk berjuang
menentang musuh), mereka hanyasanya memberi pengakuan taat setia kepada Allah.
Allah mengawasi keadaan mereka memberikan taat setia itu ( untuk membalasnya)
Oleh itu sesiapa yang tidak menyembpurnakan taat setianya maka bahaya tidak
menyempurnakan itu hanya menimpa dirinya; dan sesipa yang menyempurnakan apa
yang telah dijanjikan kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala
yang besar.
12
Prinsip-prinsip kepercayaan qada’ dan qadar -
al taghabun 11
Tidak ada sesuatu kesusahan ( atau
bala bencana) yang menimpa
( seseorang) melainkan dengan izin Allah, dan
sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya( untuk menerima
apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar), dan Allah amat mengetahui
akan tiap-tiap sesuatu.
No comments:
Post a Comment