Friday, July 11, 2014

B BAHAGIAN TAUHID YANG TERDAPAT DI DALAM QURAN


B       Bahagian Tauhid yang terdapat di dalam Al quran

1              Ikrar manusia bertuhankan Allah di alam Arwah -   Al A’raf 172

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri*, (sambil Ia bertanya dengan firman-Nya): "Bukankah Aku Tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi".  Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari Kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".

 
2              Ruh kepercayaan tauhid-  al Baqarah 255

Allah, tiadalah Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhluk-Nya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izin-Nya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmu-Nya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya*. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya),lagi Maha Besar(kekuasaanNya )                                                                                                           
  
3              Prinsip-prinsip kepercayaan tauhid - Al Nahl 22, 51-53

Tuhan kamu (yang berhak disembah) ialah Tuhan yang satu (Maha Esa); oleh itu, orang yang tidak beriman kepada hari akhirat: hati mereka ingkar dan sikap mereka sombong takbur (menentang kebenaran).


Al Nahl 51-53

(51)Dan Allah berfirman*: "Janganlah kamu bertuhankan dua tuhan, kerana sesungguhnya Tuhan itu hanyalah Tuhan yang satu; maka kepada Akulah sahaja hendaknya kamu gerun gementar. (52)Dan bagi-Nyalah (hak milik) segala yang ada di langit dan di bumi; dan kepada-Nya sahaja tertentu ibadat dan ketaatan selama-lamanya; (sesudah kamu mengetahui yang demikian) maka tidaklah patut kamu takut kepada yang lain dari Allah.(53)Dan apa-apa nikmat yang ada pada kamu maka adalah ia dari Allah; kemudian, apabila kamu ditimpa kesusahan maka kepada-Nyalah kamu meraung meminta pertolongan.

4              Asas kepercayaan Tauhid Al Zumar 1-3, Al Zukhruf 81-87

Al Zumar 1-3

 (1)Turunnya Kitab Al-Qur'an ini dari Allah, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(2)Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Qur'an ini kepadamu (wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran; oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepada-Nya.(3)Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sedamping-dampingnya", - Sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang yang tidak melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik).

Al Zukhruf 81-87
                                      
Katakanlah (Wahai Muhammad, kepada mereka yang musyrik itu): "Kalau betul Allah Yang Maha Pemurah, mempunyai anak(sebagaimana yang kamu dakwakan) maka akulah orang yang awal pertama yang akan  menyembah anak itu; (tetapi dakwaan kamu itu tidak berasas)!"(82)Maha Suci Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi, - Tuhan yang mempunyai Arasy  (yang melambangkan kebesaran-Nya), - (Maha Sucilah Ia) dari apa yang mereka katakan itu.Oleh itu, biarkanlah mereka (wahai Muhammad) tenggelam dalam kesesatan mereka dan leka bermain-main (dalam dunia mereka), sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan kepada mereka (untuk menerima balasan).(83)Dan (ingatlah), Allah jualah Tuhan yang berhak disembah di langit, dan Dialah Tuhan yang berhak disembah di bumi; dan Dialah jua Yang Maha Bijaksana,  lagi Maha Mengetahui.(84)Dan Maha Tinggilah Kebesaran Tuhan yang menguasai langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya; dan Dialah jua yang mengetahui tentang (masa datangnya) hari kiamat; dan kepadaNyalah kamu semua akan dikembalikan.(85)Dan segala yang mereka sembah yang lain dari Allah, tidak mempunyai sebarang kuasa untuk memberikan syafaat pertolongan, kecuali sesiapa ang memberi penerangan mengakui kebenaran dengan mentauhidkan Allah, Tuhan Yang Sebenar-benarnya secara mereka mengetahuiNya dengan yaqin (bukan dengan kata-kata orang; maka merekalah yang mungkin diizinkan memberi dan mendapat syafaat itu).(86)Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (Jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan (dari menyembah dan mengesakan-Nya)?

5              Asas pengakuan tauhid yang tidak berbelah bagi-  Al Zumar 11- 14

Katakanlah lagi (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepada-Nya;"Dan aku diperintahkan supaya menjadi orang yang awal pertama berserah diri bulat-bulat (kepada Allah)".Katakanlah lagi: "Sesungguhnya aku takut - jika aku menderhaka kepada Tuhanku  akan azab hari yang besar (soal jawabnya)".


6              Dalil Tauhid-   Al Nahl 78-81

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatu pun; dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran); supaya kamu bersyukur.*  (79) Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang melayang-layang di angkasa? Tiada yang menahan mereka (dari jatuh) melainkan Allah; sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman(80).Dan Allah menjadikan bagi kamu rumah-rumah (yang kamu dirikan itu) tempat tinggal; dan Ia menjadikan bagi kamu dari kulit binatang-binatang ternak: Khemah-khemah (tempat berteduh), yang kamu mendapatinya ringan (di bawa ke mana-mana) semasa kamu merantau dan semasa kamu berhenti; dan (Ia juga menjadikan bagi kamu) dari berjenis-jenis bulu binatang-binatang ternak itu*, berbagai barang perkakas rumah dan perhiasan, (untuk kamu menggunakannya) hingga ke suatu masa.(81) Dan Allah menjadikan bagimu sebahagian dari yang diciptakan-Nya: benda-benda untuk berteduh*, dan Ia menjadikan bagi kamu sebahagian dari gunung-ganang tempat-tempat berlindung**; dan Ia juga menjadikan bagi kamu pakaian-pakaian yang memelihara kamu dari panas dan sejuk. Juga pakaian-pakaian yang memelihara kamu semasa berjuang. Demikianlah; Ia menyempurnakan nikmat-Nya kepada kamu, supaya kamu berserah diri kepada-Nya dan mematuhi perintah-Nya.
  
7              Perbandingan di antara pokok kepercayaan  tauhid dan pokok kepercayaan syirik-       Ibrahim 22, 24-26

22-Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu*: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar**, dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu; dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku dengan-Nya". Sesungguhnya orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya.

24-Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.

25-Ia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran).*
 26-  Dan bandingkan kalimah yang jahat-buruk* samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah terjungkit akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup.
  
8              Menegakkan hujah tauhid iaitu jika manusia sendiri tidak suka disamaratakan dengan orang-orang bawahan mereka, maka  mengapa mereka  tergamak  menyamakan Allah dengan makhlukNya .

Al Nahl 71,75,76

71-Dan Allah telah melebihkan sebahagian dari kamu atas sebahagian yang lain pada rezeki yang dikurniakan-Nya, dalam pada itu, orang yang diberi kelebihan itu tidak mahu memberi sebahagian dari kelebihan hartanya kepada hamba-hamba mereka, supaya orang itu dapat sama mempunyai harta. Maka mengapa mereka tergamak mengingkari nikmat Allah itu dengan perbuatan syirik?*

75- Allah memberikan satu misal perbandingan: Seorang hamba abdi yang menjadi milik orang, yang tidak berkuasa melakukan dengan bebasnya sesuatu pun; dan seorang lagi (yang merdeka) yang Kami kurniakan kepadanya pemberian yang baik (harta kekayaan) dari Kami, maka ia pun membelanjakan hartanya dengan bebasnya, samada secara bersembunyi atau berterang-terang; adakah kedua orang itu sama*? Segala puji tertentu bagi Allah (dan Allah jualah yang berhak disembah), tetapi kebanyakan mereka (yang musyrik) tidak mengetahui (hakikat tauhid itu).    
76- Dan Allah memberikan satu misal perbandingan lagi: Dua orang lelaki, salah seorangnya kelu pekak dari semulajadinya, tidak dapat menyatakan apa yang difikirkannya dan tidak dapat mendengar apa yang dikatakan kepadanya; dan ia pula menjadi beban kepada orang yang menjaganya; ke mana sahaja ia di arahkan pergi oleh penjaganya, tidak dapatlah dia membawa sesuatu yang berfaedah; adakah dia (yang demikian sifatnya) sama seperti orang (yang boleh berkata-kata serta dapat) menyuruh orang ramai melakukan keadilan, dan ia sendiri pula berada di atas jalan yang lurus (jalan yang benar).

9              Keingkaran orang-orang kafir terhadap kepercayaan tauhid adalah semata-mata didorong oleh fanatik buta - Al Ra’d 14,16,18

14 -Kuasa menerima ibadat yang benar adalah tertentu bagi Allah; dan benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, tidak akan dapat menyahut atau memberikan sesuatu pun kepada mereka, hanyalah seperti orang yang membentangkan kedua tapak tangannya kepada air supaya sampai ke mulutnya, padahal air itu sudah tentu tidak akan sampai kepadanya. Dan tiadalah ibadat dan doa permohonan orang kafir itu melainkan dalam kesesatan

16- Bertanyalah (wahai Muhammad): "Siapakah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan langit dan bumi?" Jawablah: "Allah". Bertanyalah lagi: "Kalau demikian, patutkah kamu menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai pelindung dan penolong, yang tidak dapat mendatangkan sebarang manfaat bagi dirinya sendiri, dan tidak dapat menolak sesuatu bahaya?" Bertanya lagi: "Adakah sama, orang yang buta dengan orang yang celik? Atau adakah sama, gelap gelita dengan terang? Atau adakah makhluk-makhluk yang mereka jadikan sekutu bagi Allah itu telah mencipta sesuatu seperti ciptaan-Nya, sehingga ciptaan-ciptaan itu menjadi kesamaran kepada mereka?"  Katakanlah: "Allah jualah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dialah Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa"

18- Bagi orang yang menyahut seruan Tuhan mereka sahajalah balasan yang sebaik-baiknya; dan orang yang ingkar yang tidak menyahut seruan-Nya, kalaulah mereka mempunyai segala apa jua yang ada di bumi disertai dengan sebanyak itu lagi, tentulah mereka rela menebus diri dengannya*. Mereka itu disediakan baginya hitungan hisab yang seburuk-buruknya, serta tempat kembali mereka ialah Neraka Jahanam; dan amatlah buruknya tempat tinggal itu.
  
  Menolak kepercayaan syirik Al Naml 61-65

61)    Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat penetapan; dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya; dan telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya; dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang tawar) sekatan (semula jadi) yang memisahnya*? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan kebanyakan mereka (yang musyrik itu) tidak mengetahui. 62)      Atau siapakan yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu). 63)   Atau siapakah yang menunjukkan jalan kepada kamu dalam gelap-gelita darat dan laut, dan yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmat-Nya*? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Maha Tinggilah keadaan Allah dari apa yang mereka sekutukan dengan-Nya.  64)    Atau siapakah yang memulakan kejadian sekalian makhluk, kemudian Ia mengembalikannya (hidup semula sesudah matinya). dan siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Katakanlah (wahai Muhammad): "Bawalah kemari keterangan-keterangan  kamu*, jika betul kamu orang yang benar".  65)       Katakanlah lagi: "Tiada sesiapa pun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib melainkan Allah!" Dan tiadalah mereka menyedari bilakah masing-masing akan dibangkitkan hidup semula (sesudah mati).

1              Syirik itu menggugurkan segala amalan baik Al Zumar 65

Dan sesungguhnya telah diwahikan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada Nabi-nabi yang terdahulu daripadamu: "Demi sesungguhnya! Jika engkau (dan pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu yang lain dengan Allah) tentulah akan gugur amalmu, dan engkau akan tetap menjadi dari orang yang rugi.

2              Tiada maaf bagi dosa syirik al Nisa’ 116

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukan-Nya dengan sesuatu (apa jua), dan akan     mengampunkan yang  lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut peraturan hukum-hukum-Nya); dan sesiapa yang  mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya  ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya

3              Penyakit  keronis manusia ialah syirit Al A’raf 24

Allah berfirman: "Turunlah kamu semuanya, dengan keadaan setengah kamu menjadi musuh bagi setengahnya yang lain, dan bagi kamu disediakan tempat kediaman di bumi, dan juga diberi kesenangan hingga ke suatu ketika (mati)"

4              Orang yang berpegang kepada kepercayaan syirik akan menerima kesudahan yang dahsyat . Ibrahim 28-30

(28) Tidakkah engkau melihat (dan merasa ajaib) terhadap orang kafir yang telah menukar kesyukuran nikmat Allah dengan kekufuran, dan yang telah menempatkan kaum mereka dalam kebinasaan?(29) (Iaitu) Neraka Jahanam yang mereka akan menderita bakarannya; dan (ingatlah), seburuk-buruk tempat tetap ialah Neraka Jahanam.(30) Dan mereka mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan manusia dari jalan-Nya. Katakanlah (wahai Muhammad): "Bersenang-senanglah kamu (bagi sementara di dunia), kerana sesungguhnya kesudahan kamu ke neraka".

5              Perbandingan antara pokok kepercayaan tauhid dan pokok kepercayaan syirik .           Ibrahim 24-26

(24) Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.(25) Ia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran).*
( 26) Dan bandingkan kalimah yang jahat-buruk* samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah terjungkit akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup.
  
6              Cabaran Allah kepada orang yang mensyirikkanNya . al ahqaf 4-6, 8-10

 (4) Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang musyrik yang menentangmu): "Sudahkah kamu mengetahui kekuasaan dan kelayakan makhluk-makhluk yang kamu seru dan sembah yang lain dari Allah? Tunjukkanlah padaku apakah yang mereka ciptakan dari bahagian bumi ini? Atau adakah mereka mempunyai sebarang perkongsian (dengan Allah) dalam mencipta dan menguruskan sebuah Kitab (dari Allah) yang lain dari Al-Qur'an ini, atau sebarang keterangan yang berdasarkan ilmu (peninggalan orang yang telah lalu) kalau betul kamu orang yang benar (tentang dakwaan kamu itu)!".*
  
 (5) Dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang menyembah sesuatu yang lain dari Allah, yang tidak dapat menyahut atau memberikan sebarang pertolongan kepadanya (dari dunia) hinggalah ke hari Kiamat, sedang makhluk-makhluk yang mereka sembah itu tidak dapat menyedari atau memberi layanan baik kepada permohonan mereka. (6) Dan apabila manusia dihimpunkan (untuk dihitung amalnya pada hari akhirat), menjadilah segala yang disembah itu musuh kepada orang yang menyembahnya, dan segala yang disembah itu juga tidak mengakui serta mendustakan penyembahan mereka padanya.


 (8) (Bukan setakat itu sahaja mereka katakan) bahkan mereka menuduh dengan berkata: "Muhammad telah merekakan Al-Qur'an itu." Katakanlah (wahai Muhammad: "Kalau aku merekakan Al-Qur'an itu (maka aku tidak terlepas dari azab kesalahan itu) kerana kamu (dan juga yang lain dari kamu) tidak berkuasa memberikan daku sebarang perlindungan dari (azab) Allah. Allah lebih mengetahui akan (tuduhan-tuduhan yang tidak berasas) yang kamu perkatakan itu; cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu, dan Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."(9) Katakanlah lagi: "Bukanlah aku seorang Rasul pembawa agama yang berlainan dari agama yang dibawa oleh Rasul-rasul (yang telah lalu),* dan aku tidak mengetahui apa yang akan dilakukan kepadaku dan kepada kamu. Aku tidak melakukan sesuatu melainkan menurut apa yang diwahikan kepadaku, dan aku tidak lain hanyalah seorang Rasul pemberi amaran yang jelas nyata".   (10) Katakanlah lagi: "Bagaimana fikiran kamu jika Al-Qur'an ini (yang datangnya) dari Allah dan kamu mengingkarinya, pada hal ada seorang saksi dari Bani Israail memberi keterangan mengakui (sahnya Kitab) yang sama seperti Al-Qur'an ini, lalu ia percayakan (Al-Qur'an ini dari Allah), sedang kamu dengan sombong angkuh mengingkarinya? (Tidakkah dengan yang demikian kamu bersifat zalim)? Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang yang zalim (yang degil dalam kekufurannya)".

7              Menolak dakwaan kaum Musyrikin yang mengatakan bahawa mereka menyembah berhala dengan restu Allah . Al Nahl 35-36

(35) Dan berkatalah orang kafir musyrik: "Kalaulah Allah menghendaki, tentulah kami tidak menyembah selain daripadanya sesuatu pun, - (tidak) kami dan tidak juga datuk-nenek kami; - dan tentulah kami tidak mengharamkan sesuatu pun dengan ketiadaan perintahnya". Demikianlah juga yang telah dilakukan oleh orang yang terdahulu daripada mereka. (Apa yang mereka katakan itu adalah salah semata-mata) kerana bukankah Rasul-rasul semuanya tidak bertanggungjawab selain daripada menyampaikan (kehendak dan hukum Allah) dengan cara yang jelas nyata.?* (36) Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut"*. Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulnya.
  
8              Cabaran Allah kepada kaun Musyrikin  terhadap kepercayaan syirik mereka yang tidak berasas . Al Zumar 36,38

36) Bukankah Allah cukup untuk mengawal dan melindungi hambaNya (yang bertakwa)? Dan mereka menakutkanmu (wahai Muhammad) dengan yang mereka sembah yang lain dari Allah. Dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepada-Nya.

38) Dan demi sesungguhnya! jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu : "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi ?" Sudah tentu mereka menjawab: "Allah".  Katakanlah (kepada mereka): "Kalau demikian, bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahayaNya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmatnya itu?" Katakanlah lagi: "Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan memeliharaku); kepada-Nyalah hendaknya berserah orang yang mahu berserah diri".

9              Kaum Musyrikin tidak mengingkari kewujudan Allah tetapi mereka mensekutukaNya dengan sembahan yang lain. Al Zukhruf 9,15

(9) Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Yang menciptakannya ialah Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui".

(!5) Dan mereka (yang musyrik mempersekutukan Allah dengan) menjadikan sebahagian dari hamba-hamba Allah sebagai anak bagi-Nya. Sesungguhnya manusia (yang demikian sesatnya) sangat tidak mengenang budi, lagi nyata kufurnya.

10           Hujah lapuk kaum Musyrikin. Al Isra’ 90-92


(90) Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu (wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan mata air dari bumi, bagi Kami.* (91)  "Atau (sehingga) engkau mempunyai kebun dari pohon-pohon tamar dan anggur, kemudian engkau mengalirkan sungai-sungai dari celah-celahnya dengan aliran yang terpancar terus-menerus.(92)  "Atau (sehingga) engkau gugurkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana yang engkau katakan (akan berlaku)*; atau (sehingga) engkau bawakan Allah dan malaikat untuk kami menyaksikannya.**

                       
Nifaq

1              Manusia munafik bercakap lain di lidah, lain di hati . Al Baqarah 200-201,204.

(200)   Kemudian apabila kami telah selesai mengerjakan amalan ibadat Haji Kami, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingat Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan dengan sebutan yang lebih lagi. Dalam pada itu, ada di antara manusia yang (berdo'a dengan ) berkata: "Wahai Tuhan Kami! Berilah kami (kebaikan) di dunia". (Orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat.(201)    Dan di antara mereka pula ada yang (berdo'a dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami; berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka".

 (204)  Dan di antara manusia ada orang yang tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, menyebabkan engkau tertarik hati (mendengarnya), dan ia (bersumpah dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa yang ada dalam hatinya*, padahal ia adalah orang yang sangat-sangat keras permusuhannya (kepadamu).
   
2              Penyakit dan sifat-sifat orang munafikin. Al Baqarah 9-10, 12-14,
 al Munafiqun 1-7

( 9) Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdayakan dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.
(10)  Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).

 (12) Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang yang sebenarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
(13) Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang itu telah beriman". Mereka menjawab:" Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang yang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
(14) Dan apabila mereka bertemu dengan orang yang beriman, mereka berkata: "Kami telah beriman", dan manakala mereka kembali kepada Syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula: "Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang yang beriman)".

3              Menyedarkan orang-orang  munafikin supaya mengingatkan nikmat Allah . al Baqarah 21-22

(21) Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang yang) bertakwa.*
(22) Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkan-Nya air hujan dari langit, lalu dikeluarkan-Nya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).

                        Kafir

1              Taraf hidup orang kafir sama taraf hidup binatang. Muhamad 12,15

(12)   Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang yang beriman serta mengerjakan amal-amal yang salih - ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan (sebaliknya) orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang Nerakalah menjadi tempat tinggal mereka.


 (15)   Sifat syurga yang telah dijanjikan kepada orang yang bertakwa (ialah seperti berikut): ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, serta beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang yang meminumnya, dan juga beberapa sungai dari madu yang suci bersih. Dan ada pula untuk mereka di sana segala  jenis buah-buahan, serta keredhaan dari Tuhan mereka. (Adakah orang yang tinggal kekal di dalam syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang yang tinggal kekal di dalam neraka dan diberi minum dari air yang menggelegak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (Sudah tentu tidak sama)!

2              Manusia kafir yang engkar dicabar supaya mengenalkan asal usul kejadiannya-                  . Al Infitaar 6-8

 ( 6 ) Wahai Manusia! Apakah yang memperdayakanmu - (berlaku derhaka) kepada Tuhanmu yang Maha Pemurah?(7)  Tuhan yang telah menciptakan dan mengatur kejadianmu, lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yang kerananya anggota itu diadakan), serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya;
(8) Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yang dikehendakiNya, Ia menyusun kejadianmu.

3              Punca kekafiran manusia ialah kelobaan mereka kepada kenikmatan hidup dunia- Ibrahim 3

Orang yang mengutamakan dunia lebih daripada akhirat, dan menghalangi manusia dari jalan agama Allah, sertanya menghendaki jalan itu menjadi bengkok terpesong, mereka itulah orang yang terjerumus ke dalam kesesatan yang jauh terpesongnya.

4              Kekafiran itu menambahkan kerugian demi kerugian-  Al Fathir 39

(39 ) Dialah yang menjadikan kamu orang yang berkuasa di muka bumi silih berganti; oleh itu sesiapa yang kufur engkar maka balasan kufurnya itu akan menimpa dirinya sendiri; dan orang kafir, kufurnya tidak menambahkan mereka di sisi Tuhan mereka melainkan kemurkaan dan kehinaan; dan juga orang yang kafir itu, kufurnya tidak menambahkan mereka melainkan kerugian jua.*
  
            Murtad
1              Tiada maaf bagi orang yang berturut-turut murtad - An Nisa’ 137

 (137)  Sesungguhnya orang yang beriman, kemudian mereka kafir, kemudian   mereka beriman semula, kemudian mereka kafir sekali lagi, kemudian mereka bertambah-tambah lagi dengan kekufuran, Allah tidak sekali-kali akan memberi ampun kepada mereka, dan tidak akan memberi petunjuk hidayah kepada mereka ke jalan yang benar

                        Taghut
1              Kencaman terhadap orang yang berhakim taghut- An Nisa’ 60


 ( 60) Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad) orang (munafik) yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada Al-Qur'an yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) yang telah diturunkan dahulu daripadamu?  Mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu.  Dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya


No comments:

Post a Comment